Krachten bundelen voor elektronische woningtoegang

Noordwijkerhout - Sinds 1 januari 2021 hebben zorgorganisaties Marente, Activite, DSV-leven, WIJdezorg en Libertas Leiden de ongeplande nachtzorg gezamenlijk geregeld binnen ReBOZ (Regionale Beschikbaarheid Ongeplande Zorg). Om de toegang tot woningen van zorgvragers te vereenvoudigen en de sleuteladministratie te verwijderen, zijn de zorgorganisaties en woningstichting Sint Antonius van Padua een overeenkomst aangegaan met FocusCura.

Voor de ongeplande nachtzorg heeft het ReBOZ acute team een grote hoeveelheid sleutels in beheer. Dit leidt tot lange aanrijtijden, onveilige situaties, veel logistiek verkeer en onnodige administratieve lasten. Daarom hebben de samenwerkende zorgorganisaties binnen ReBOZ een eenduidige werkwijze voor toegang tot woningen beschreven. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de cKey Door van FocusCura, een elektronische deuropener die mensen via hun smartphone toegang geeft tot de woning. De bewoner behoudt volledige controle over wie er toegang mag hebben tot de woning. Uiteraard blijft een gewone deursleutel te gebruiken voor de bewoner en mantelzorgers.

Voor de centrale toegangsdeuren wordt de cKey Central aangeboden, een alternatief voor het bekende sleutelkluisje. Met deze oplossing hoeven er geen sleutelkluisjes bij de centrale toegangsdeur opgehangen te worden. Naast de bovengenoemde ReBOZ-partijen kunnen alle thuiszorgorganisaties gebruik maken van de cKey-oplossing, waarbij huurders de vrije keuze behouden voor een zorgorganisatie.

Als een van de woningcorporaties in de regio heeft Padua positief gereageerd op deze ontwikkeling. De woningstichting werkt graag mee aan het verbeteren van de ongeplande nachtzorg, het verminderen van administratieve lasten en de veiligheid van haar bewoners. Op donderdag 6 april jl. kwamen de betrokken organisaties bijeen. Anneke Allewijn (directeur-bestuurder Padua) en
Maarten Prent (accountmanager FocusCura) ondertekenden de informatieovereenkomst.

Cliënten van de zorgorganisaties ontvangen binnenkort een brief waarin hen meer wordt verteld over de verbeterde toegang tot hun woning.

Staand vlnr: Petra Mimpen (FocusCura), Kitty Noordhuizen (Buurtzorg), Debbie Bakker (Marente), Cock van Leeuwen (Padua), Wouter Hazeu (Marente), Inge Nipshagen (Marente), Ronald van der Horst (Padua).
Zittend vlnr: Anneke Allewijn (Padua), Maarten Prent (FocusCura).